Tanatorio . Almudévar
Sixto Marin Gavin . photos: © Pedro Pegenaute . + archdaily
The town of Almudévar is in the region of Huesca, 18 km SW from the capital, and is settled on top of an isolated hill.
The plot of the building takes up a corner of an industrial area (Polígono del Canal) in the lower part of the town, where there are no clear urban references, and it is surrounded by industrial facilities. This location is quite disconcerting for a funeral home, for the visit to this kind of buildings is always difficult. Thus, the project had to put special attention in the tour that the visitors walk from the street to the funeral parlour, to say goodbye to their beloved ones, in order to allow them to keep their minds aside from such an inappropriate background.
With these premises, the building is planned as a squared prism, as an abstract object with an accurate design and execution, so that it outstands quietly among the pre-cast industrial buildings of the area.
The building was placed next to the walls of the plot, in order to enlarge the space that separates it from the sidewalks, putting distance between the funeral home’s own surroundings and the industrial area. The entrance square in the NE corner of the plot has been conceived as a continuation of the existing urbanization. The vegetation and the furniture lead to the entrance of the building, putting an order to the visitors’ arrival by creating different meeting points suitable for the reunion of relatives and friends. Once more, the aim of the project is to allow for a quiet transition between the outside world and the inside.
In the same way, the funeral home works as a Matryoshka doll, each room containing the others, enabling the visitors to progressively isolate themselves from the outside as they enter the building.
The main entrance is placed in the vertex of the square, under the projection of the building. The hall leads to the reception desk, the waiting room and the service corridor. All along the way to the funeral parlour, each room provides a higher level of intimacy thanks to the daylight, the warmer materials and their decreasing size. There are no drastic changes in the atmosphere conditions, as we understood its continuity as a crucial element to bring serenity to the inside of the funeral home.
Besides, the layout of the different uses of the building is designed to ensure that the public and the private tours never meet.
During the night time, the artificial lighting repeats the effect of daylight, so that the atmosphere remains as stable as possible. Thus, the lighting of the entrance square is displayed as a part of the furniture and the building itself.
Architect: Sixto Marin Gavin
Collaborator: Alejandro Navarro Planas
Structure : Pablo Choliz
Quantity Surveyor: Jose Luis Olacia
El pueblo de Almudévar se encuentra en la provincia de Huesca, a 18 km al suroeste de la capital, emplazado sobre un solitario cerro. El solar en el que se ubica el tanatorio ocupa una esquina de la urbanización del Polígono del Canal, en la parte baja del pueblo, sin referentes urbanos claros y rodeado de naves industriales. La ubicación de un edificio para este uso en un polígono del extrarradio, si bien empieza a ser habitual, no deja de ser desconcertante. La visita a un tanatorio es un momento delicado, y esto exigía del proyecto una especial atención al recorrido desde la calle hasta los velatorios, con el fin de permitir que el visitante que acude para despedirse de un familiar o amigo, pueda abstraerse de un entorno como el que describimos.
En cumplimiento de estas premisas, el edificio se plantea como un prisma de planta cuadrada, a modo de objeto abstracto, de cuidado diseño y ejecución, lo que le permite destacar silenciosamente entre las naves prefabricadas del polígono.
La decisión de situar el edificio junto a las medianeras permite ampliar el espacio que lo separa de las aceras, ayudando así a poner distancia y crear filtros entre el mundo del polígono y el ámbito propio del tanatorio. La plaza de acceso, situada en la esquina noreste de la parcela, se entiende en continuidad con la urbanización existente. La vegetación y el mobiliario conducen hacia el acceso, organizando la llegada de los visitantes y generando espacios de encuentro. Una vez más, se trata de favorecer una transición paulatina, sin saltos bruscos, entre ambos mundos.
Del mismo modo, en cuanto a su funcionamiento, el tanatorio se articula como un juego de muñecas rusas, con cada estancia situada dentro de la anterior, permitiendo al visitante aislarse progresivamente del entorno conforme se va introduciendo en el edificio.
El acceso al edificio se sitúa en el vértice de la plaza, bajo la esquina en vuelo del tanatorio. El vestíbulo abre paso a la recepción, a la sala de espera común o al pasillo de servicios. A lo largo del recorrido hacia el velatorio, que comienza en esta primera sala, la luz natural, los materiales (cada vez más cálidos) y la dimensión de los diferentes espacios dan a cada estancia un carácter distinto, acorde con el creciente nivel de intimidad requerido. También se evita que haya saltos bruscos en las condiciones ambientales, al entender que la continuidad modulada es la clave para hacer del recorrido algo sereno.
Por otro lado, el programa de servicios se despliega en el perímetro del edificio, tal que recorridos público y privado no se cruzan en ningún momento.
En horario nocturno, la iluminación artificial reproduce el efecto de la luz natural, de manera que el carácter de los espacios cambie lo menos posible. Con este mismo objetivo, tanto en la plaza de acceso como en el interior del tanatorio, la iluminación está integrada en el mobiliario y la geometría del propio edificio.
Sixto Marin Gavin . photos: © Pedro Pegenaute . + archdaily
The town of Almudévar is in the region of Huesca, 18 km SW from the capital, and is settled on top of an isolated hill.
The plot of the building takes up a corner of an industrial area (Polígono del Canal) in the lower part of the town, where there are no clear urban references, and it is surrounded by industrial facilities. This location is quite disconcerting for a funeral home, for the visit to this kind of buildings is always difficult. Thus, the project had to put special attention in the tour that the visitors walk from the street to the funeral parlour, to say goodbye to their beloved ones, in order to allow them to keep their minds aside from such an inappropriate background.
With these premises, the building is planned as a squared prism, as an abstract object with an accurate design and execution, so that it outstands quietly among the pre-cast industrial buildings of the area.
The building was placed next to the walls of the plot, in order to enlarge the space that separates it from the sidewalks, putting distance between the funeral home’s own surroundings and the industrial area. The entrance square in the NE corner of the plot has been conceived as a continuation of the existing urbanization. The vegetation and the furniture lead to the entrance of the building, putting an order to the visitors’ arrival by creating different meeting points suitable for the reunion of relatives and friends. Once more, the aim of the project is to allow for a quiet transition between the outside world and the inside.
In the same way, the funeral home works as a Matryoshka doll, each room containing the others, enabling the visitors to progressively isolate themselves from the outside as they enter the building.
The main entrance is placed in the vertex of the square, under the projection of the building. The hall leads to the reception desk, the waiting room and the service corridor. All along the way to the funeral parlour, each room provides a higher level of intimacy thanks to the daylight, the warmer materials and their decreasing size. There are no drastic changes in the atmosphere conditions, as we understood its continuity as a crucial element to bring serenity to the inside of the funeral home.
Besides, the layout of the different uses of the building is designed to ensure that the public and the private tours never meet.
During the night time, the artificial lighting repeats the effect of daylight, so that the atmosphere remains as stable as possible. Thus, the lighting of the entrance square is displayed as a part of the furniture and the building itself.
Architect: Sixto Marin Gavin
Collaborator: Alejandro Navarro Planas
Structure : Pablo Choliz
Quantity Surveyor: Jose Luis Olacia
El pueblo de Almudévar se encuentra en la provincia de Huesca, a 18 km al suroeste de la capital, emplazado sobre un solitario cerro. El solar en el que se ubica el tanatorio ocupa una esquina de la urbanización del Polígono del Canal, en la parte baja del pueblo, sin referentes urbanos claros y rodeado de naves industriales. La ubicación de un edificio para este uso en un polígono del extrarradio, si bien empieza a ser habitual, no deja de ser desconcertante. La visita a un tanatorio es un momento delicado, y esto exigía del proyecto una especial atención al recorrido desde la calle hasta los velatorios, con el fin de permitir que el visitante que acude para despedirse de un familiar o amigo, pueda abstraerse de un entorno como el que describimos.
En cumplimiento de estas premisas, el edificio se plantea como un prisma de planta cuadrada, a modo de objeto abstracto, de cuidado diseño y ejecución, lo que le permite destacar silenciosamente entre las naves prefabricadas del polígono.
La decisión de situar el edificio junto a las medianeras permite ampliar el espacio que lo separa de las aceras, ayudando así a poner distancia y crear filtros entre el mundo del polígono y el ámbito propio del tanatorio. La plaza de acceso, situada en la esquina noreste de la parcela, se entiende en continuidad con la urbanización existente. La vegetación y el mobiliario conducen hacia el acceso, organizando la llegada de los visitantes y generando espacios de encuentro. Una vez más, se trata de favorecer una transición paulatina, sin saltos bruscos, entre ambos mundos.
Del mismo modo, en cuanto a su funcionamiento, el tanatorio se articula como un juego de muñecas rusas, con cada estancia situada dentro de la anterior, permitiendo al visitante aislarse progresivamente del entorno conforme se va introduciendo en el edificio.
El acceso al edificio se sitúa en el vértice de la plaza, bajo la esquina en vuelo del tanatorio. El vestíbulo abre paso a la recepción, a la sala de espera común o al pasillo de servicios. A lo largo del recorrido hacia el velatorio, que comienza en esta primera sala, la luz natural, los materiales (cada vez más cálidos) y la dimensión de los diferentes espacios dan a cada estancia un carácter distinto, acorde con el creciente nivel de intimidad requerido. También se evita que haya saltos bruscos en las condiciones ambientales, al entender que la continuidad modulada es la clave para hacer del recorrido algo sereno.
Por otro lado, el programa de servicios se despliega en el perímetro del edificio, tal que recorridos público y privado no se cruzan en ningún momento.
En horario nocturno, la iluminación artificial reproduce el efecto de la luz natural, de manera que el carácter de los espacios cambie lo menos posible. Con este mismo objetivo, tanto en la plaza de acceso como en el interior del tanatorio, la iluminación está integrada en el mobiliario y la geometría del propio edificio.
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