Sharon Hayes

I March In The Parade of Liberty But As Long As I Love You I’m Not Free . 2007/8



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Whitney Museum of American Art . Museo Nacional Centro de Arte Reina Sofía . photos: © Andrea Geyer. © Kristine Woods . + TANYA LEIGHTON . Sharon Hayes

Utilizando estrategias metodológicas y conceptuales procedentes de ámbitos discursivos como el teatro, la danza, la antropología, el trabajo con archivos o el periodismo, los proyectos de Sharon Hayes (Baltimore, EE.UU., 1970) exploran las relaciones, no exentas de tensiones, entre historia, política y lenguaje, e intentan diseccionar los mecanismos simbólicos y narrativos a través de los cuales se va construyendo el imaginario colectivo.
En sus performances, vídeos e instalaciones, Hayes muestra cómo el proceso de documentación de un hecho histórico termina condicionando la mirada que tenemos del mismo y propone una reflexión crítica en torno a temas como las fricciones que se generan entre lo público y lo privado -entre lo personal y lo colectivo- en una sociedad mediatizada o el efecto catártico y de empoderamiento que proporciona la acción de tomar la palabra y de ocupar el espacio urbano.
Museo Nacional Centro de Arte Reina Sofía






For eight days between December 1, 2007 and January 12, 2008, Hayes walked from The New Museum at Bowery and Prince Sts in lower Manhattan to a different site of public address, stopping at street corners every few blocks and speaking a single, repeated love address to an anonymous and unnamed lover. Drawing from sources such as De Profundis, Oscar Wilde’s letter to Lord Alfred Douglas, and slogans from early gay Liberation parades in New York City, the “love address” uses so–called private speech to get to the emotional imbrication of promise and disappointment in collective political action.

Part of a series of works dealing with the relationship between personal and political desire and between love and politics, I March In The Parade Of Liberty, But As Long As I Love You I’m Not Free, raises questions about war, the emotional landscape of protest actions and public speech.
Sharon Hayes


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