Plan Común

Museum of architecture . Városliget


Plan Común . liget budapest

Competition entry. Awarded without ranking.






































We believe this intervention must be understood as one coherent and unitary operation, even though there are two different buildings, in order to enhance its attributes as a public building, as public space. We must be reminded that Városliget was the first urban public park in the world. Every new project in this context must make the grade for this exemplary condition.
The proposal considers the Museum of Architecture, the Photography Museum and their surroundings as one single unit (including the Memorial to the Revolution of 1956, the Rondo and also links to the Park). All this is achieved by using the same order in all these sub-elements, which is mainly defined by the structural grid and the adequate relation between the Park’s specific programs. These operations formalize and characterize the public space inside and outside the Museums.
According to this, the only difference between them –apart from their orientation, specific requirements, names and exhibition propaganda– will be the color of the vertical surfaces in the public zones. Two nuances of changing grayish green will be used, one in each Museum, making a subtle but clear reference to the Park’s vegetation and Budapest public thermal baths. This slight difference in each Museum will reveal distinctive identities, which are –at the same time– part of one single whole.
Both Museums are defined with the same volume of 16m (height) × 25m (width) × 45m (length), with their main and longer facades looking at each other, placed perpendicularly to Dózsa György Avenue and the future promenade. With this simple change in the orientation proposed in the winning master-plan for the Park (2013) –which suggested to build both Museums as long blocks aligned to Dózsa György– both buildings are now faced towards each other as containers for the Rondo, configuring an access plaza for the Park of 80m × 50m in-between both buildings.
Administrative programs are placed above ground, whereas the exhibition and support rooms –the rooms only requiring artificial lightning– are underground, in three subterranean floors, thus reducing the heating/cooling energy-consumption of these areas. These operations produce an extra-space in each Museum, an extra space with a height of 10m between these two zones of the program required by the commission (one above, the other underneath). These public voids –of unique spatial conditions in the context of Budapest– will set up an experimental field to be appropriated by citizens and the agendas of the two Museums.
The floor of the two main public space inside the buildings will be of cobblestone, claiming its belonging to the ground of the city, and exposing the clear conceptual and physical connection
between these two big public halls for the Museums.

Locación – Location: Budapest, Hungary.
Equipo – Team: Plan Comun (Felipe De Ferrari, Diego Grass, Marcelo Cox, Kim Courreges),
Kim Courreges, Marcelo Cox, Claudio Baladrón, Magdalena Besomi, Thomas Batzenschlager.
Colaboradores - Collaborators: Kotaro Shimada, Costanza Zeni.
Mas+ (Structural Engineering), B+V Arquitectos (Sustainability Consultants),
Jadue + Livingstone (Landscape Architecture), Pedaleable.org (Mobility Consultants),
Estudio PAR (Lighting Design),
Área – Surface: 2.660 m² (1.330 m² + 1.330 m²)
Estado – Status: No construido – Unbuilt
Año – Year: 2014

Creemos que esta intervención debe ser entendida como una operación coherente y unitaria, aun cuando se trate de dos edificios distintos, de manera que se subrayen sus atributos como un edificio público, un espacio público. Debemos recordar que Városliget fue el primer parque público en el mundo. Cualquier nuevo proyecto en este contexto debe estar a la altura de esta condición ejemplar.
La propuesta considera al Museo de Arquitectura, el Museo de Fotografía y sus alrededores como una sola unidad (incluyendo el Memorial de la Revolución de 1956, el Rondo y sus conexiones con el Parque). Todo esto se logra por medio del uso de un mismo orden en todos estos sub-elementos, que esta definido principalmente por la grilla estructural y una relación adecuada entre los programas específicos del Parque. Estas operaciones formalizan y caracterizan el espacio público al interior y exterior de ambos Museos.
De acuerdo a lo anterior, la única diferencia entre ellos -aparte de su orientación, requerimientos específicos, nombres, pendones y anuncios- será el color de las superficies verticales en las zonas públicas. Se usaran dos variaciones de un verde grisaceo, una en cada Museo, haciendo una sutil pero clara referencia a la vegetación del Parque y a los baños termales públicos de Budapest. Esta pequeña diferencia en cada Museo revelara identidades distintas, que -al mismo tiempo- son parte de una misma unidad.
Ambos Museos son definidos por el mismo volumen de 16m (alto) × 25m (ancho) × 45m (largo), con sus fachadas mayores y principales enfrentadas entre si, emplazados perpendicularmente a la Avenida Dózsa György y el paseo peatonal proyectado para el Parque. Con este simple cambio en la orientación propuesta por el nuevo plan maestro del Parque (2013) -que sugería que ambos Museos fueran bloques alargados y alineados a Dózsa György– ahora los dos edificios se enfrentan entre si conteniendo el Rondo, configurando una plaza de acceso al Parque de 80m × 50m entre ambas construcciones.
Los programas administrativos son elevados sobre el nivel calle, mientras que los programas técnicos y de exhibición -que requieren luz artificial- van en el subterráneo, en tres niveles enterrados. De esta manera se reducen los consumos de energía en calentar o enfriar estos espacios. Estas operaciones producen un espacio extra en cada Museo, de una altura de 10m entre estas dos zonas de programas requeridas por el encargo (una elevada, la otra enterrada). Estos vacíos públicos -de condiciones espaciales únicas en el contexto de Budapest- son un campo de experimentación esperando a ser apropiados por los ciudadanos y las agendas de ambos Museos.
Al interior de los edificios, en el suelo de los dos espacios públicos principales, se usarán adoquines de piedra que hacen referencia a su pertenencia a la ciudad, revelando una conexión conceptual y física entre los dos enormes hales públicos de los Museos.
El proyecto se enfoca en su atributo mas importante: el espacio público.


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