guardiet / torres . vora

passatges | bellvitge gornal connectivity . l’Hospitalet


adrià guardiet / sandra torres + vora arquitectura (pere buil, toni riba)

We propose to unify the neighborhoods Bellvitge and Gornal currently separated by the railway tracks taking the existing bridges as the main items of the intervention by transforming them into versatile infrastructures able to accommodate uses, turning them into streets and recycling them into buildings.
















The cross-connectivity is based on two strategies: on the one hand creating civic routes by pedestrianization and pacification and on the other hand promoting the activity associated to these routes. The strategies feed each other to generate centrality and connectivity.
We work in a realistic and contemporary attitude. We propose a radical urban transformation with very few resources introducing the concept of temporality by defining a plan of stages that will allow solving the present (real) by starting to build the future (ideal).
Transversality.
The main public spaces of Bellvitge (Passeig de Bellvitge) and Gornal (Av. Carmen Amaya) have a N-S orientation. It is evident that there is a need to create new cross-cutting axis that will allow linking the two boulevards: a network of public spaces to connect both neighborhoods.
This idea of transversality be achieved through improving public spaces with actions of pacification, pedestrianization and naturalization. And also defining new activators on these routes (public infrastructures, retail on the ground floors, etc.) in order to strengthen the citizens’ appropriation and the revitalization of these new civic axis.
The main action is the transformation of the bridges to overcome their condition of 'simple passages' and become them into activity supports. Through its transformation and enlargement, bridges become high streets, nodes of activity.
Temporality.
With the first actions the city will widen and integrate the 'street-bridges' within the system of public spaces. The transformation starts.
In a future with the tracks covered (a long promised scenario where a large linear public space would be formed) we propose a new treatment to the bridges, turning them into buildings, new facilities to the citizenship that divide this huge public linear area defining a succession of smaller urban spaces with a more human scale.
These transformations define a metropolitan centrality linked with the new urban entity resulting from the merger of Bellvitge and Gornal.

address: bellvitge, gornal (l’hospitalet de Llobregat)
competition: february 2015
1st prize
architects: adrià guardiet / sandra torres + vora arquitectura (pere buil, toni riba)
project team: barrington lambert, ben van dessel, benjamin malinge
client: amb (barcelona metropolitan area) + ivm (institut pour la ville en mouvement)

Se plantea conectar los barrios de Bellvitge y el Gornal, actualmente separados por las vías del tren, con el puente como elemento de referencia de la transformación, infraestructura versátil capaz de acoger usos, convertido en calle, reciclado en edificio.
La conectividad transversal se apoya en dos estrategias principales, por un lado pacificar el espacio urbano y por otro reforzar la actividad, que se alimentan mutuamente para generar centralidad y conectividad.
La propuesta se aborda desde una actitud realista y contemporánea: se plantea una transformación urbana radical a pesar de la escasez de recursos, que incorpora la temporalidad mediante un plan de etapas que permite resolver el hoy (real) para empezar a construir un mañana (ideal).
Transversalidad
Los principales espacios públicos de Bellvitge (Paseo de Bellvitge) y el Gornal (Av. Carmen Amaya) tienen una marcada orientación N-S. Es evidente la necesidad de crear nuevos ejes transversales que enlacen entre sí estas dos ramblas: una red de espacios públicos que conecte los dos barrios.
La transversalidad, entendida aquí como instrumento de conexión, se alcanzará a partir de la mejora de los espacios públicos mediante actuaciones de pacificación, peatonalización y naturalización. También potenciando la aparición de activadores (equipamientos, comercio en planta baja ...) que favorezcan la apropiación ciudadana y la progresiva dinamización de estos nuevos ejes cívicos.
La principal actuación consiste en la transformación de los puentes para que superen su condición de espacios de paso y se transformen, también, en soportes de actividad. Mediante su transformación y ampliación, los puentes se convierten en calles en altura, verdaderos nodos de actividad.
Temporalidad
Con las primeras actuaciones, la ciudad se ensancha e integra los 'puentes-calle' dentro del sistema de espacios públicos. Comienza la transformación.
En un futuro sin vías, escenario largamente prometido en que la cobertura define un gran espacio público lineal, proponemos una nueva transformación de los puentes, convirtiéndolos en edificios, nuevos equipamientos para la ciudadanía que acotan este gran espacio público lineal, generando una sucesión de salones urbanos de escala más humana. Este conjunto define una centralidad metropolitana que se ajusta a la nueva entidad urbana surgida de la fusión de Bellvitge y el Gornal.


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