GNOMONE architettura

GNOMONE architettura . DEMANIO MARITTIMO KM 278 - III EDIZIONE . Senigallia


GNOMONE architettura . photos: © Maurizio Morici

GNOMONE’s proposal aims to transforming the beach and its space. The original place itself (its light, white pebbles, the horizon) is intended to be a design material with the addition of only one stage element: a bunch of wooden posts, fixed on the ground in order to arrange a vertical elements maze.


















Before the intervention, the beach is an isotropic space, whose sense can be immediatly perceived. Posts texture add something to existing space, dashing new landscape, sensorial, functional virtues; in opposition to initial settings, the installation is to be explored and experienced. The project defines and arranges a system of void spaces, whose sequence points out a non-homogeneous with the street, the beach and the sea. By suggesting an usual image –beach umbrellas on the strand-, GNOMONES’s proposal reworks the beach as a limit space for contemporary urban landscape: open, free and in continuos mutation.
Void spaces host program facilities: white essential objects that have a dialogue with rude wooden posts. Stages are frames whose goal is both the landscape and the architectural proposal, making this double landscape virtue explicit.
Besides facilities, hosted by void spaces and given by the program, more possibilities concern maze use: wooden posts function as infrastructures for multiple uses and recomend users to be free and grab the space. What about roofing a portion of the space? or biulding up a goal post? or hanging an hammock?

INTERNATIONAL DESIGN COMPETITION, 1ST PRIZE.
Designed by Federica Andreoni, Mattia Biagi, Annachiara Bonora, Valeria Lollobattista, Marco Mondello and Valerio Socciarelli, GNOMONE
Project Manager: arch. E.Di Marcotullio
Promoter: Mappe | Gagliardini Editore
In partnership with: Fondazione MAXXI [et al.]

El proyecto de GNOMONE pretende transformar el espacio de la playa, utilizando el lugar de implantación como materia proyectual (la luz, los guijarros blancos, el horizonte) con la inserción de un solo elemento: un poste de madera plantado en la arena, cuya repetición conforma una malla de elementos verticales.
Previo a la intervención, la playa era un espacio isótropo, legible al instante en todas sus significaciones. El tejido armado por los postes permite atribuir al espacio valencias paisajísticas, sensoriales y funcionales diferentes; al contrario de la condición inicial, la instalación no se descubre en seguida, por el contrario, precisa ser explorada y vivenciada. El proyecto define y organiza un sistema de espacios vacíos, cuya secuencia marca una relación heterogénea con el frente de la calle, con la playa y con el mar. Repitiendo una imagen habitual (como si fueran toldos de playa), la propuesta de GNOMONE desarrolla de forma distinta el tema tradicional de la playa, como espacio límite del paisaje urbano contemporáneo: abierto, libre y continuamente cambiante.
Los huecos alojan las infraestructuras del programa: objectos blancos y esenciales, que dialogan con la materialidad rústica de los postes. Los palcos se configuran como marcos que resaltan el paisaje y al mismo tiempo la propuesta arquitectónica, aclarando la doble valencia paisajística de la instalación.
Más allá de las funciones alojadas en los huecos y pedidas por el programa inicial, el tejido ofrece otras posibilidades de uso: los postes funcionan como infraestructuras que pueden acoger distintas solicitudes y sugieren a los usuarios la posibilidad de apropiarse del espacio con libertad.
¿Por qué no improvisar una cubierta sobre los postes? O, ¿un arco para la pelota? O, ¿colgar una hamaca?


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